søndag den 10. oktober 2010

My Favorite Spaces

Jeg har for nylig erkendt, at den arkitektur, som jeg elsker mest, og har de mest ægte følelsesmæssige reaktion på - og kan derfor trække de mest inspiration fra - er den slags, jeg har haft personlig, intens oplevelse i. Jeg ikke mener Fallingwater, eller Guggenheim, eller nogen af de berømte rum, vi besøger for en dag - men dem, der har varig betydning i vores liv. Så jeg vil dele med dig nogle af mine yndlings rum.

Indgangen ved Newberry
# 3) Tilbage i 2002, havde jeg lejlighed til at besøge min ven Michael Newberry på Rhodos, Grækenland. Og ikke bare besøge - men leve i over to sommermåneder i hans atelier, hvor overset den gamle bydel. Jeg husker den varme vind, der skubbede ind gennem den løse gardiner af ovenpå studiet, den udendørs spisning gård omgivet af urter planter og høje gule stuk vægge. Den blå himmel ville opfylde den gule puds direkte, producerer en intens kontrast rene farver. Min hukommelse af det studie er pakket ind i varme tanker fra mødet dejlige mennesker og har time samtale ud på aftenen, for at være i en smuk historisk by med toppede brosten og høje stenmure, af den energi, Michael selv, og af levende, for en tid, med en mængde af smukke illustrationer, der er mere end de fleste mennesker ser i en menneskealder.

# 2) På Reed College er der en 100-årig bibliotek, der har været pakket ind i hinanden lag af nye bygning. I den oprindelige bibliotekssal, er der en lille, umærket sæt trapper, der fører op til en lille, dobbelthøje rum kaldet specialet tårnet. Det er en plads i planen, meget højere end den er bred, med en lille rækværk omkring anden sal for at få adgang til bøger, der dækker væggene. Hver elev på Reed skal skrive en afhandling at opgradere. Det er en lang vanskelig år, som ofte producerer et dokument på ca 100 sider, og en kopi af alle studerendes speciale er placeret i tårnet. Der er plads til studerende for at studere og se op på den akkumulerede viden og kreativitet hundrede år værd af unge intellektuelle. Jeg har altid føler en unnamable, metafysisk tilstedeværelse når jeg er i tårnet, og jeg husker altid ser frem til, når min afhandling vil blive tilføjet til samlingen (det har siden vist). Det er et helligt rum, hvor jeg tilbragte mange en nat studerer (og ofte uforvarende at falde i søvn). Det havde et lille vindue, at på det tidspunkt, kunne kravlede ud gennem for at få adgang afsatser på taget af biblioteket. På mange måder, værelse symboliserer min intellektuelle flugt fra den almindelige forstads liv, jeg havde vokser op, jeg var endelig på et sted, hvor jeg var omgivet af andre mennesker, der brød sig om ideer (og kunne lægge en god kamp i et argument!)

# 1) For fire år en bog sad i en hædersplads på min hylde - det blev kaldt \ "The Grand Unified Theory of Classical Quantum Mechanics \" af Randell Mills. Efter tre år med at studere fysik & kemi, der anvendes I til Mills 'selskab, blev ansat som en sommer praktikant, og gik til New Jersey for at møde manden selv. Hans selskab, BlackLight Power, er banebrydende for en ny energikilde, og en revolutionerende ny teori om atomet. Det var lidt ligesom at gå med at arbejde for en krydsning mellem Edison og Galileo. BlackLight har et stort anlæg, der havde været ejet af GE, og havde været brugt til at bygge satellitter. (Out tilbage dertil er det enorme tomrum fartøj, der blev anvendt til test satellitter i rummet-lignende (meget lav) temperaturer.) Et af værelserne i bygningen er en enorm \ "høj bay \", der går for det meste ubrugt, med undtagelse af en stinkskab, at jeg havde brug for ofte til et laboratorium projekt. Kasser og gamle dele spredt til resten af gulvet. Men gå ind i det høje bugt med sin skyhøje loftshøjde, ville jeg altid få denne enorme følelse af forventning, ligesom rummet var bare tigger om at blive fyldt med ny teknologi på en stor skala, der sagde teknologi ville materialisere fra det statiske i luft, for blot at bringe til at være årsagen til rummet, for at fylde sit tomrum. Selve rummet var sandsynligvis grim og utilitaristiske, men jeg ville ikke vide det. Det var en kæmpe plads venter på at blive besat, og jeg ved, en dag det vil blive.

Disse tre eksempler nok tjene mere for at illustrere den subjektive, personlige oplevelse af arkitekturen end dens mål kvaliteter. Der er formentlig kun ganske lidt arkitektonisk betydning i de enkelte rum. Men hver en gennemført en psykologisk funktion, perfekt kommunikerede med dets anvendelse, der skabte de følelser, at man burde have i rummet. Som en arkitektstuderende, er det nemt at falde ind i mønsteret af permuting former for berømte arkitekter. Ved at huske disse steder, tror jeg, at de vil hjælpe mig fordi mit arbejde i min egen personlige erfaring, observation og følelser.

Brett

Ingen kommentarer: